Veelgestelde vragen
De meest gestelde vragen aan onze klantenservice hebben wij voor je op een rijtje gezet, zodat je eenvoudig en snel zelf het antwoord op je vraag kunt vinden. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact op met één van onze medewerkers. Bel 03 322 04 04 of stuur een email naar: novasol@novasol.be.
- Vakantiehuis zoeken
- Waar vind ik wat er aanwezig is in het vakantiehuis?
Bij ´faciliteiten´ op de pagina met de huisbeschrijving vind je alle faciliteiten van het vakantiehuis. Alle faciliteiten die in het huis aanwezig zijn, worden hier genoemd. Foto´s zijn in dit kader niet altijd leidend. Wanneer een bepaalde faciliteit niet wordt vermeld, bijvoorbeeld internet of een koffiezetapparaat, kun je er niet van uitgaan dat deze voorhanden is.
- Kan ik ook voor een afwijkende periode boeken?
Wanneer bij ´Kenmerken´ het icoon met een hoofdletter A wordt getoond, betekent dit ´Aankomstdag flexibel´. Je kunt het vakantiehuis dan in bepaalde seizoenen boeken voor elke periode die je wenst. Iedere afwijkende periode die je niet via de website kunt boeken, kun je aanvragen door contact met ons op te nemen.
- Krijg ik het adres van het vakantiehuis voor het maken van een boeking?
De adresgegevens van het vakantiehuis ontvang je zodra je na boeking de volledige betaling of aanbetaling hebt voldaan. Dit in verband met de privacy van onze huiseigenaren. Vaak wordt wel een indicatie van de locatie van de vakantiehuizen weergegeven op onze website.
- Hoe vind ik een vakantiehuis dat geschikt is voor mindervaliden?
Op dit moment is het voor ons helaas nog niet mogelijk om gericht te zoeken naar een vakantiehuis dat geschikt is voor mindervaliden. Wij dienen hiervoor altijd apart navraag te doen bij onze collega´s ter plaatse. Stuur ons daarom de door jou gewenste reisperiode, het aantal reizigers, de regio waar je graag wilt verblijven en eventuele andere eisen/wensen. Wij zullen aan de hand daarvan gaan bekijken welke vakantiehuizen voor jou beschikbaar zijn.
- Zijn jeugdgroepen toegestaan?
Een jeugdgroep is een groep bestaande uit minimaal 6 personen, waarbij de meeste reizigers jonger zijn dan 21 jaar. Voordat een jeugdgroep wordt toegelaten/toegestaan in het door jou gekozen vakantiehuis dienen wij hierover altijd vooraf navraag bij de huiseigenaar te doen. Neem hierover in dat geval s.v.p. contact met ons op. Bij verhuur aan een jeugdgroep kan soms een (verhoogde) waarborgsom gevraagd worden.
Let op! Bij een jeugdgroep bestaande uit minimaal 6 personen, dient de hoofdboeker (tevens medereiziger) minimaal 21 jaar oud te zijn.
- Wat betekent een camera watermerk in een foto?
Wanneer er op een foto op onze website een watermerk in de vorm van een camera wordt getoond, betekent dit dat het hier een modelfoto betreft. Het gedeelte van het vakantiehuis dat op de foto wordt getoond, is nieuw of wordt vernieuwd. Door de modelfoto krijg je een idee hoe dit deel van het huis er gaat uitzien.
- Heeft NOVASOL ook brochures?
Ja, het is mogelijk om een NOVASOL brochure te bestellen.
- Boeking maken
- Hoe maak ik een boeking?
Wanneer je het ideale vakantiehuis hebt gevonden, geef je op de boekingspagina van onze website het aantal reizigers aan evenals de periode waarin je wenst te verblijven. Hierna klik je op de groene button ´Boeken´. In het volgende scherm worden de bijkomende kosten getoond, waarna je op ´volgende´ klikt. Vervolgens vul je de persoonsgegevens van de hoofdboeker in. Via het volgende scherm kun je de betaalwijze kiezen. Vink daarna aan dat je akkoord gaat met onze huurvoorwaarden en bevestig de boeking. Je ontvangt een reserveringsbevestiging per e-mail, zodra de boeking is gelukt.
- Is een boeking overdraagbaar?
Tot 40 dagen voor aankomst is het mogelijk om je boeking om te zetten op een andere naam, tegen een betaling van € 75,- wijzigingskosten.
- Kan ik mijn boeking annuleren?
Je kunt je boeking altijd annuleren, echter worden hiervoor wel kosten in rekening gebracht. Een annulering dient altijd schriftelijk ingediend te worden uit naam van de hoofdboeker. Je vindt alle informatie hierover bij punt 6 van onze Huurvoorwaarden.
Let op! Bij vakantiehuizen geschikt voor 15 personen of meer gelden andere voorwaarden.
- Kan ik bij NOVASOL een annulatieverzekering afsluiten?
Wij bieden geen aparte annulatieverzekering aan. Wel ontvang je kosteloos bij elke boeking het Security Pakket (zie punt 5 van de Huurvoorwaarden). Wij raden je aan om altijd een eigen annuleringsverzekering af te sluiten bij je verzekeringsmaatschappij of het reisbureau waar je boekt.
- Kan ik mijn boeking wijzigen?
Boekingen kunnen tot 40 dagen voor aankomst worden gewijzigd tegen betaling van € 75,- wijzigingskosten. Hiervoor dien je altijd contact op te nemen met NOVASOL of het reisbureau waar je geboekt hebt.
- Kan ik een optie nemen?
Je kunt een optie plaatsen door het vakantiehuis eerst online te boeken en daarna contact met ons op te nemen o.v.v. je boekingsnummer. Je hoeft de boeking nog niet (aan) te betalen; wel dien je de betaalmethode ´bankoverschrijving´ te selecteren. Wij kunnen je boeking gedurende 2 werkdagen in optie plaatsen. Bij een optie voor een last-minute boeking dien je altijd telefonisch contact met ons op te nemen.
- Zijn huisdieren toegestaan en zo ja, hoeveel?
Bij de beschrijving van een vakantiehuis wordt duidelijk aangegeven of en hoeveel huisdieren zijn toegestaan. Extra huisdieren worden soms toegelaten, maar dit dienen wij altijd vooraf bij de huiseigenaar na te vragen. Neem hierover in dat geval contact met ons op. Zodra door de huiseigenaar een akkoord wordt gegeven op je verzoek, zullen wij je dat onmiddellijk laten weten.
- Krijg ik een overzicht van mijn boeking en de betalingsgegevens?
Wanneer je een boeking hebt gemaakt en de (aan)betaling hebt voldaan, verschijnt automatisch je Persoonlijke Boekingspagina. Hier vind je alle informatie over je boeking en de betaling.
- Kan ik ook via de website op mijn Persoonlijke Boekingspagina komen?
Ja, ga naar de persoonlijke boekingspagina. Je vult hier de volgende gegevens in: boekingsnummer, huiscode van het vakantiehuis en het e-mailadres dat je hebt ingevuld in de boeking.
- Welke betaalmethodes hanteert NOVASOL?
Je kunt de betaling van de boeking voldoen via creditcard of bankoverschrijving. Wanneer je kiest voor betaling via bankoverschrijving, worden de benodigde IBAN- en BIC-codes op je Persoonlijke Boekingspagina weergegeven.
Let op! NOVASOL beschikt over een Deens rekeningnummer.
- Wanneer moet ik betalen?
Wanneer je meer dan 42 dagen voor aanvang van de huurperiode boekt, dien je een aanbetaling van 25% van de huursom te voldoen. Kies je voor de betaalmethode creditcard, dan betaal je dit bedrag direct bij boeking. Bij de keuze ´bankoverschrijving´ dien je de (aan)betaling binnen 10 dagen te voldoen. De restantbetaling dient uiterlijk 6 weken voor aanvang van de huurperiode betaald te zijn. Bij boekingen binnen 3 weken voor aanvang van de huurperiode dien je direct de volledige huursom te voldoen via creditcard.
Let op! Je ontvangt na de aanbetaling geen betalingsbevestiging van ons. Zodra je betaling bij ons is verwerkt, wordt dit vermeld op je Persoonlijke Boekingspagina. Dit kun je zelf controleren.- Waarom moet ik toeristenbelasting betalen?
Lokale autoriteiten in veel Europese landen vragen toeristenbelasting aan toeristen in het land. Je betaalt de belasting in de lokale valuta voor vertrek of aan de eigenaar van het vakantiehuis bij aankomst. Het bedrag varieert in elke regio. Toeristenbelasting kan vóór vertrek door NOVASOL of ter plaatse in lokale valuta in rekening worden gebracht.
- Reisbescheiden
- Welke reisbescheiden ontvang ik?
De reisbescheiden bestaan uit het:
- Huurcontract
- Routebeschrijving/Sleuteladres
- (Digitale) aankomstformulier
- Wanneer en hoe ontvang ik de reisbescheiden?
Nadat je de volledige huursom of aanbetaling hebt voldaan, zijn de digitale reisbescheiden direct voor je beschikbaar. Deze kun je vinden op je ´Persoonlijke Boekingspagina´.
- Wat betekenen de Duitse termen op de reisbescheiden?
Door het internationale karakter van onze organisatie kan het voorkomen dat je sommige teksten in het Duits tegenkomt. Dit zijn de meest voorkomende termen:
DE: Vermieter vor Ort
NL: De huiseigenaar ter plaatse
DE:Der Schlüssel steckt.
NL: De sleutel tref je in ….
DE: Ankunftszeit mitteilen
NL: Aangeven van de aankomsttijd
DE: Ev. Reklamationen müssen vor Ort mit dem Vermieter und Novasol abgeklärt werden.
NL: Eventuele klachten dienen altijd ter plaatse aan zowel de huiseigenaar als NOVASOL gemeld te worden- Wat is het huurcontract?
Het huurcontract is de bevestiging van je boeking bij NOVASOL. Neem de bevestiging digitaal of uitgeprint mee op vakantie, zodat je deze kunt tonen bij het ophalen van de sleutel. Op sommige bestemmingen kun je op vertoon van het huurcontract gebruik maken van kortingen op toegangskaartjes en leuke uitjes.
- Kan ik de routebeschrijving in het Nederlands krijgen?
Doorgaans is de route naar je vakantiehuis of sleuteladres in de Duitse taal beschreven; dit vanwege het internationale karakter van onze organisatie. Je kunt altijd bij ons navragen of er een Nederlandse of Engelse versie beschikbaar is van de routebeschrijving, wanneer je de Duitse taal niet machtig bent. Ook kun je het sleuteladres invoeren op Google Maps of een online routeplanner.
- Is het sleuteladres en het adres van het vakantiehuis hetzelfde?
Het adres waar je de sleutel ophaalt, vind je op de routebeschrijving/sleuteladres. Dit kan een ander adres zijn dan het vakantiehuis. Wordt er bij het sleuteladres geen adres vermeld, dan ontvang je de sleutel bij het vakantiehuis zelf. Dit adres vind je op je huurcontract.
- Komt de huiscode overeen met het huisnummer?
Nee, vakantiehuizen krijgen elk een unieke code toegewezen, bijvoorbeeld HOV100. Dit staat los van het huisnummer. Indien je in een specifiek vakantiehuis op een vakantiepark wenst te verblijven, kun je dit aan ons doorgeven.
- Waarvoor dient het aankomstformulier?
Door middel van het versturen van het aankomstformulier geef je de huiseigenaar meer informatie met betrekking tot je aankomst. Het is erg belangrijk dat je je aankomsttijd doorgeeft, zodat de huiseigenaar weet hoe laat hij/zij je kan verwachten.
- Hoe vul ik het aankomstformulier in?
Om het Aankomstformulier op de juiste manier in te vullen, volg je de volgende stappen:
Stap 1: Bij ´Aankomstinfo doorgeven´ op je Persoonlijke Boekingspagina vul je je verwachte aankomsttijd en telefoonnummer in en klik je vervolgens op ‘Bevestigen’. Op het aankomstformulier staan nu de door jou ingevulde gegevens.
Stap 2: Sla het aankomstformulier (PDF) op je computer op en verstuur dit naar het e-mailadres van de contactpersoon, dat aangegeven staat op het formulier. Wanneer er geen e-mailadres vermeld wordt, print je het aankomstformulier uit en stuur je het per post naar het adres van de contactpersoon. Stuur je het formulier liever niet per post? Dan kun je het via e-mail verzenden naar novasol@novasol.nl.
Stap 3: Vermeld (in het Engels) in de e-mail of op het formulier welke eventuele services je bij wenst te bestellen. Eerder of later arriveren dan de standaardtijden, kan door ons worden voorgelegd aan de huiseigenaar. Neem hiervoor contact met ons op en houdt rekening met een eventuele toeslag bij een afwijkende aankomsttijd.
Denemarken: Bij ´Aankomstinfo doorgeven´ op je Persoonlijke Boekingspagina vul je je aankomsttijd en je telefoonnummer in. Klik hierna op ´Bevestigen´. De huiseigenaar of het servicekantoor ontvangt dit bericht automatisch en de gegevens met betrekking tot je aankomst zullen bij je boeking worden genoteerd.
- Verblijf
- Vanaf hoe laat kan ik in- en uitchecken?
De standaard aankomsttijden bij het sleuteladres of vakantiehuis zijn gelegen tussen 16.00 en 20.00 uur. Wanneer deze tijden afwijken, wordt dit vermeld in de routebeschrijving.
Je dient het vakantiehuis voor 10.00 uur te verlaten en levert de sleutel in op/bij de afgesproken plaats/persoon. Op die manier kan het vakantiehuis weer tijdig in orde gemaakt worden voor de volgende gasten.
- Wat moet ik doen als ik vroeger of later wens te arriveren?
Neem contact met ons op wanneer je vroeger of later dan de standaardtijden wenst te arriveren. Dit dienen wij namelijk altijd vooraf na te vragen en de afwijkende tijd is pas akkoord als de eigenaar of contactpersoon dit via ons bevestigt. De nieuwe aankomsttijd zal direct bij je boeking genoteerd worden. Voor de afwijkende tijd van aankomst kunnen extra kosten in rekening worden gebracht.
- Hoe kan ik mijn verwachte aankomsttijd doorgeven?
Door middel van het Aankomstformulier kun je de huiseigenaar laten weten hoe laat je bij het vakantiehuis zult arriveren, op welk mobiel telefoonnummer hij/zij je kan bereiken en of je zaken wenst bij te bestellen, zoals bedlinnen.
- Wat moet ik doen als ik later arriveer bij het vakantiehuis?
Neem contact op met de contactpersoon ter plaatse (zie ´sleuteladres´ op de routebeschrijving bij je reisbescheiden) of met NOVASOL, wanneer je door omstandigheden later dan de standaardtijd of het door jouw aangegeven tijdstip arriveert.
- Waar lever ik de sleutel in als ik het vakantiehuis verlaat?
Heb je de sleutel opgehaald bij een sleuteladres/service kantoor, dan kun je de sleutel daar ook weer inleveren. Heb je de sleutel uit een sleutelbox gehaald, dan kun je deze daarin terugleggen. Wanneer je de sleutel van de huiseigenaar hebt gehad, dan kun je bij aankomst een afspraak voor de sleutelteruggave bij vertrek maken.
- Moet ik het vakantiehuis schoonmaken bij vertrek?
Wanneer je de schoonmaak niet zelf uitvoert, maar deze heeft besteld of deze verplicht óf inclusief is, dien je het vakantiehuis altijd bezemschoon achter te laten. Ruim daarbij ook de vaatwasser uit. In geval je het huis zelf schoonmaakt, dien je je aan de hiervoor geldende regels te houden die in onze huurvoorwaarden terug te vinden zijn.
- Kan ik een eindschoonmaak bestellen?
Bij het kostenoverzicht, dat verschijnt tijdens het boeken van het vakantiehuis, wordt het aangegeven als de eindschoonmaak verplicht of inclusief is. Wanneer dit niet wordt gemeld, mag je er dus niet vanuit gaan dat deze is inbegrepen en kan een eindschoonmaak veelal ter plaatse worden besteld – of in sommige gevallen via de website. De kosten voor de eindschoonmaak worden in veel gevallen bij aankomst voldaan. Bij een bestelde, verplichte of inclusieve eindschoonmaak dien je het huis wel bezemschoon achter te laten.
- Hoe kan ik een eindschoonmaak bijbestellen?
Via het aankomstformulier kun je ons of de huiseigenaar laten weten of je een eindschoonmaak wenst te bestellen. Houdt er rekening mee dat je (óók wanneer je een eindschoonmaak bestelt of deze inclusief of verplicht is) het vakantiehuis altijd bezemschoon achterlaat.
Denemarken: Bij boekingen voor vakantiehuizen in Denemarken kun je de bestelling van de eindschoonmaak soms al tijdens het boekingsproces of anders telefonisch na boeking doorgeven. Ter plaatse is dit mogelijk tot vijf dagen voor vertrek.
- Moet ik ook schoonmaken als ik een eindschoonmaak heb besteld/als deze inclusief is?
Wanneer de eindschoonmaak voor je wordt uitgevoerd, dien je het vakantiehuis altijd bezemschoon achter te laten. Dit betekent dat je:
- De koelkast dient schoon te maken en terugzet op stand 1;
- De vaatwasser uitruimt;
- Geen etensresten, flessen en blikjes achterlaat;
- Afval in de daarvoor bestemde afvalcontainer deponeert;
- Dekbedden en kussens opschudt en ordelijk bij elkaar legt;
- Het bedlinnen van de bedden haalt en achterlaat in de hal;
- Tuinmeubilair terugplaatst op de plaats waar je het bij aankomst aantrof;
- De barbecue schoonmaakt.
Indien het vakantiehuis niet in nette staat wordt achtergelaten, is de huiseigenaar of NOVASOL gerechtigd extra kosten bij je in rekening te brengen.- Wordt het vakantiehuis nog gecontroleerd wanneer ik zelf de schoonmaak heb uitgevoerd?
Na vertrek wordt het vakantiehuis door de eigenaar of een service-medewerker van NOVASOL gecontroleerd. Mocht deze vaststellen dat de schoonmaak niet naar behoren is uitgevoerd, dan worden de kosten voor een extra schoonmaak bij je in rekening gebracht. In Denemarken wordt veelal gebruik gemaakt van een schoonmaakformulier, waarop wordt aangegeven welke zaken niet voldoende zijn gereinigd.
- Wat moet ik schoonmaken als ik geen schoonmaak heb besteld/ik deze verplicht zelf moet uitvoeren?
Wanneer je geen eindschoonmaak hebt besteld of je juist verplicht bent deze zelf uit te voeren, dien je het vakantiehuis volgens de onderstaande criteria achter te laten:
- Binnenkant van de ramen zemen
- Alle vloeren stofzuigen en dweilen
- Opruimen en alle meubels en overige inventaris weer op de oorspronkelijke plaats terugzetten
- Afstoffen van alle oppervlakken, zoals kasten, tafels, lampen en schilderijen
- Spiegels reinigen
- Al het sanitair in de badkamer grondig reinigen
- Afwassen en opruimen van al het servies en vaatwasser leegruimen
- Afval verwijderen: flessen/glazen/kranten dienen in de openbare afvalcontainers gedeponeerd te worden
- Koelkast, fornuis, magnetron en andere elektronische apparaten reinigen
- Open haard/kachel schoonmaken en as verwijderen
- Alle slaapplaatsen, banken en stoelen stofzuigen (ook onder de kussens)
- Dekbedden, kussens en dekens ordelijk bij elkaar leggen
- Tuinmeubilair schoonmaken, inklappen en op de oorspronkelijke plaats terugzetten
- Barbecue en perceel dien je verzorgd achter te laten
- Alle apparatuur en verwarming uitschakelen
- Whirlpool schoonmaken, deze dien je met lauw water te reinigen zonder toevoeging van schoonmaakmiddelen.
Let op! Een zwembad (indien aanwezig) wordt altijd door ons gereinigd. Er wordt wel verwacht dat je de zwembadruimte en de vloeren bij vertrek hebt gereinigd.
- Wat is de inhoud van een bedlinnenpakket?
Een bedlinnenpakket bestaat uit 1 kussensloop, 1 onderlaken en 1 dekbedovertrek. Uit het oogpunt van service, wordt door veel huiseigenaren ook 1 handdoek aan het bedlinnenpakket toegevoegd. Dekbedden/dekens en kussens zijn standaard in de huizen aanwezig.
- Kan ik een bedlinnenpakket bestellen?
Bij het kostenoverzicht dat verschijnt tijdens het boeken van het vakantiehuis, wordt aangegeven of bedlinnen verplicht gehuurd dient te worden, inclusief is of eventueel besteld kan worden. Wanneer er geen informatie over het bedlinnen wordt vermeld, is dit niet inclusief en kan het ook niet besteld worden. De kosten voor bedlinnen worden bij aankomst voldaan.
Denemarken: Indien het bij vakantiehuizen in Denemarken mogelijk is om bedlinnen bij te bestellen, dan kun je tijdens het boekingsproces aangeven of je hiervan gebruik wenst te maken. Je kunt de kosten samen met de huursom voldoen.- Hoe kan ik een bedlinnenpakket bestellen?
Via het aankomstformulier kun je ons of de huiseigenaar laten weten of en hoeveel bedlinnen je wenst te bestellen. Is het bedlinnen verplicht te huren? Dan dien je de kosten voor het aantal personen in je reisgezelschap aan de huiseigenaar of het servicekantoor te betalen, ongeacht of je gebruik maakt van dit bedlinnen.
Denemarken: Bij boekingen voor vakantiehuizen in Denemarken kun je de bestelling van bedlinnen tijdens het boekingsproces of telefonisch na boeking doorgeven. De kosten voor de huur van bedlinnen kunnen samen met de huursom worden voldaan.
Let op! Houd er rekening mee dat er niet standaard een wekelijkse wisseling van bedlinnen plaatsvindt. Je kunt in geval van een langer verblijf uiteraard wel extra bedlinnen bestellen.- Moet ik een borgsom betalen?
In plaats van een borgsom kunnen wij om een verbruiksvoorschot vragen, klik hier voor meer informatie. In onderstaande gevallen is een borgsom nog wel verplicht:
- Jeugdgroepen en bedrijfsboekingen
- Grote groepen van 6 personen of meer
- Een huurperiode van 14 dagen of langer
- Exclusieve vakantiehuizen en appartementen
- Vakantiehuizen en appartementen met uitzonderlijke faciliteiten, bijvoorbeeld een boot
- Hoe betaal ik de borgsom?
Je betaalt de borgsom bij aankomst contant aan de huiseigenaar of contactpersoon. Dit bedrag wordt betaald in de lokale valuta.
Denemarken: Bij het huren van een vakantiehuis in Denemarken kun je er zelf voor kiezen wanneer je de borgsom betaalt. Je kunt de borgsom direct bij boeking betalen of bij het ophalen van de sleutel bij ons lokale servicekantoor of de contactpersoon. Bij onze servicekantoren kun je zowel contant als met creditcard betalen.- Wanneer wordt de borgsom terug betaald?
De eigenaar/contactpersoon van het vakantiehuis zal de borgsom in de meeste gevallen teruggeven op het moment dat je de sleutel inlevert. Echter, in enkele gevallen zal de terugbetaling via bankoverschrijving plaatsvinden, daarom adviseren wij je om je IBAN – en BIC (Swift) code mee te nemen.
Denemarken: Binnen drie weken na je vertrek uit het vakantiehuis, zullen wij het resterende bedrag van de borgsom of voorschot verbruikskosten terugbetalen via een bankoverschrijving of terug storting op je creditcard. Als de verbruikskosten hoger zijn dan de betaalde borgsom/voorschot of wanneer een schadebedrag de reeds betaalde kosten overschrijdt, zullen wij je een factuur voor het resterend te betalen bedrag toesturen.
- Verbruikskosten
- Met welke verbruikskosten dien ik rekening te houden?
De kosten voor verbruik ontstaan door het gebruik van stroom, gas, water, olie en verwarming. Op de website vind je onderaan bij de huisbeschrijving de prijsinformatie. Hier kun je terugvinden of de verbruikskosten bij de huursom zijn inbegrepen. Het wordt ook aangegeven tijdens het boekingsproces en op je huurcontract. Het verbruik is o.a. afhankelijk van het type huis, de inrichting, de voorzieningen, de grootte, het aantal personen en de weersomstandigheden.
Let op! Bij vakantiehuizen waar de verbruikskosten exclusief zijn, dien je er rekening mee te houden dat bij de categorie luxe vakantiehuizen (huizen met zwembad, sauna of andere luxe faciliteiten) een hoger verbruik zal ontstaan.- Hoe worden verbruikskosten berekend?
Verbruikskosten worden berekend door het noteren van de meterstanden (het werkelijke verbruik) of door een vooraf vastgesteld bedrag per dag. De kosten worden veelal achteraf in rekening gebracht en worden verrekend met de borgsom of het voorschot op de verbruikskosten, indien dit vooraf betaald is.
Denemarken: Wanneer de verbruikskosten bij vakantiehuizen in Denemarken exclusief zijn, dan worden deze altijd berekend aan de hand van de meterstanden. Voor aankomst worden de meterstanden genoteerd. Bij vertrek dien je zelf de meterstanden te noteren. Gedurende de periode 1 april – 31 oktober gelden echter de standen zoals NOVASOL deze voor je noteert. Ongeveer 3 weken na vertrek uit het vakantiehuis, ontvang je een eindafrekening van de verbruikskosten per e-mail.- Wat houdt een voorschot voor de verbruikskosten in?
Het voorschot voor de verbruikskosten dient als een zekerheid voor de huiseigenaar om ervoor te zorgen dat de eventuele variabele verbruikskosten zullen worden gedekt. Door middel van het noteren van de meterstanden wordt het werkelijke verbruik en de bijbehorende kosten berekend. Wat er overblijft van het eventueel betaalde voorschot, krijg je uiteraard gewoon weer terug.
- Hoe betaal ik een voorschot op de verbruikskosten?
Je betaalt dit voorschot bij aankomst contant aan de huiseigenaar of contactpersoon. Dit bedrag wordt betaald in de lokale valuta. De kosten voor verbruik worden bij vertrek door de huiseigenaar met het door jou betaalde voorschot verrekend en contant terugbetaald (tenzij je bij moet betalen). Het kan ook voorkomen dat het eventueel resterende bedrag later wordt teruggestort op je bankrekening. In de routebeschrijving vind je hierover in veel gevallen meer informatie.
- Kan ik een indicatie krijgen van de verbruikskosten, wanneer deze aan de hand van de meterstanden worden berekend?
Wij kunnen je in veel gevallen een ruwe schatting geven van de verbruikskosten. Echter is dit enkel een richtlijn van het gemiddeld verbruik in het betreffende vakantiehuis en kunnen hieraan geen rechten worden ontleend. De hoogte van de kosten is immers altijd afhankelijk van het verbruik tijdens je verblijf en kan door verschillende factoren worden beïnvloed. Wij adviseren je wel om de meterstanden altijd bij aankomst te noteren, zodat je tijdens je verblijf alvast een indicatie krijgt van de verbruikskosten. Wanneer je bijvoorbeeld na 2 dagen opnieuw de meterstand opneemt, is direct duidelijk hoeveel eenheden je op dat moment reeds verbruikt hebt en kun je bepalen of je al dan niet zuiniger dient om te gaan met water, verwarming, energie e.d. Voor de meeste huizen zijn de kosten per kWh/m3 namelijk bekend en worden deze vermeld op je huurcontract. Je kunt hiervoor uiteraard ook telefonisch contact met ons opnemen.
- Schades of gebreken
- Wat moet ik doen bij schades bij aankomst?
Indien je bij aankomst in het vakantiehuis schades of gebreken constateert, dien je dit binnen 72 uur aan de huiseigenaar, de contactpersoon of telefonisch aan NOVASOL te melden.
- Hoe moet ik handelen bij het ontstaan van schade tijdens mijn verblijf?
Bij schade die wordt aangericht tijdens je verblijf, dien je het schadeformulier (dat in het vakantiehuis aanwezig is) in te vullen en te ondertekenen. Lever het volledig ingevulde en ondertekende formulier zo snel mogelijk, en uiterlijk bij vertrek, bij de sleutelhouder of huiseigenaar in.
- Vergoedt NOVASOL beschadigingen of moet ik deze zelf betalen?
NOVASOL vergoedt kleine schades tot een bedrag van €135,-. Wanneer het schadebedrag hoger blijkt te zijn dan €135,-, dien je de schade te melden bij je aansprakelijkheidsverzekering.
Let op! Vul bij schade altijd het schadeformulier in. Wij kunnen de door jou veroorzaakte kleine schade niet vergoeden wanneer je het formulier niet ingevuld, ondertekend en ingeleverd hebt bij de sleutelhouder.- Wat moet ik doen als ik een klacht heb over de schoonmaak?
Klachten met betrekking tot de schoonmaak dienen direct na aankomst kenbaar gemaakt te worden. Je dient dit telefonisch te melden bij het NOVASOL kantoor ter plaatse of de Hotline. Deze telefoonnummers vind je op het huurcontract. Spreek je geen Engels of Duits, neem dan z.s.m. contact op met NOVASOL Nederland.
- Hoe kan ik feedback geven?
Indien je niet tevreden bent over onze service of de gehuurde accommodatie dan kun je dit altijd bij ons melden. Je krijgt na je vakantie van ons een e-mail met daarin de mogelijkheid feedback te geven over je vakantie.
- Hoe kan ik een klacht indienen?
Klachten met betrekking tot de schoonmaak dienen direct na aankomst kenbaar gemaakt te worden. Je dient dit telefonisch te melden bij het NOVASOL kantoor ter plaatse of de Hotline. Deze telefoonnummers vind je op het huurcontract. Spreek je geen Engels of Duits, neem dan z.s.m. contact op met NOVASOL Nederland.
- Wat als een klacht niet naar tevredenheid verholpen wordt?
Indien de gemelde klacht naar de mening van de huurder niet bevredigend is opgelost gedurende de huurperiode, zal dit voor verdere behandeling schriftelijk aan NOVASOL moeten worden meegedeeld, uiterlijk 14 dagen na het einde van de huurperiode. Dit stuur je naar service@novasol.nl