Veelgestelde vragen

Het is voor ons erg belangrijk dat u de best mogelijke ervaring krijgt met uw vakantiehuis.

Hieronder vindt u de antwoorden op sommige van de meest gestelde vragen over boeken, betalen, aankomst, sleutels ophalen en ons Safety Pakket.

 

Ik heb nog niet geboekt

Hoeveel verbruik moet ik vermoedelijk betalen? 

Bij veel van onze vakantiehuizen zijn de verbruikskosten inbegrepen in de boekingsprijs. Voor sommige vakantiehuizen moet je naast de boekingsprijs mogelijk ook het verbruik (elektriciteit, water, verwarming, brandhout en dergelijke) betalen.   

Bij vakantiehuizen waar het verbruik niet bij de prijs is inbegrepen, zijn de kosten afhankelijk van het gebruik tijdens je verblijf of wordt er een vooraf bepaald bedrag per persoon per dag berekend.

Je vindt de details van de verbruikskosten in de beschrijving van het huis en op de pagina 'Mijn boeking'. 

De verbruikskosten worden bij je vertrek in rekening gebracht in de lokale valuta of na je verblijf aan je gefactureerd. Ga naar de pagina 'Mijn boeking' voor meer informatie over je boeking. We streven ernaar om je de rekening binnen vier weken na je verblijf te sturen.

Berekening van de elektriciteitsprijs voor Deense vakantiehuizen 

NOVASOL wil transparant zijn over de berekening van de elektriciteitsprijs die je als gast betaalt.
Onze berekening van de elektriciteitskosten voor gasten die in onze huizen in Denemarken verblijven, is gebaseerd op een openbaar beschikbaar basistarief dat je kunt vinden op www.energidataservice.dk. De totale verbruiksprijs wordt individueel berekend op basis van het basistarief (A) plus de verplichte elementen (B-E). Samen vormen ze het bedrag dat de huiseigenaar aan de elektriciteitsleverancier moet betalen voor het verbruik van het vakantiehuis. Zie hieronder: 

 A) De werkelijke kostprijs 
 Deze prijs is sterk afhankelijk van de manier waarop de elektriciteit wordt opgewekt (bijv. windenergie) en varieert daarom op uurbasis, 24 uur per dag. De kostprijs die op www.energidataservice.dk staat, wordt gebruikt om een gemiddelde te vormen voor de periode van je verblijf in het vakantiehuis.

B) Belastingen die je aan de overheid betaalt

C) Deense btw

D) De prijs voor transport van elektriciteit 
De prijs voor transport van de elektriciteitsleverancier naar de consument wordt berekend op uurbasis en is gebaseerd op het tijdstip van de dag waarop het verbruik plaatsvindt. Er wordt gebruikgemaakt van een laag (00.00 - 05.59 uur), gemiddeld (06.00 - 16.59 uur/21.00 - 23.59 uur) of hoog (17.00 - 20.59) verbruikspatroon. We hanteren een gemiddelde van de meterstanden in alle huizen van NOVASOL in Denemarken waarvan we de digitale meterstand kunnen aflezen met een voortschrijdende basis van 14 dagen. Vervolgens wordt het verbruikspatroon gebruikt om de gemiddelde totale transportprijs te berekenen.

E) Winstmarge die in rekening wordt gebracht door de elektriciteitsbedrijf op uurbasis (0,15 DKK)

NOVASOL berekent daarnaast 42% om de inkomstenbelasting te dekken die de huiseigenaar moet betalen voor de elektriciteitsprijs en een uurtarief van 0,30 DKK per kWh.

Het elektriciteitstarief wordt wekelijks opnieuw berekend. De prijs die je als gast betaalt, is afhankelijk van je aankomst en verblijfsduur.

Hoe boek ik een vakantiehuis?

Je vindt je droomvakantie het gemakkelijkst en snelst door rechtstreeks via onze website te boeken.

Wanneer kan ik een vakantiehuis voor volgend jaar boeken?

Mocht je alvast je vakantie voor volgend jaar plannen, dan kan NOVASOL nog geen reservering voor je plaatsen. De prijzen worden meestal in de lente/zomer van het voorgaande jaar gepresenteerd. Houd dus onze website in de gaten voor de meest actuele beschikbaarheid.

Kan ik in termijnen betalen?

We bieden je als extra service de mogelijkheid om in twee termijnen te betalen als je meer dan 56 dagen voor aankomst boekt. 
De eerste termijn bedraagt 25% van de totale huurprijs. De tweede termijn is de resterende 75% van de totale huurprijs (deze moet uiterlijk 42 dagen voor aankomst worden betaald).

Verhuren jullie aan groepen jongeren?

Onder 'groepen jongeren' verstaan we een groep van minstens zes personen die jonger zijn dan 21 jaar. Bij bepaalde huizen kan de leeftijdsgrens hoger zijn. Als je als jongerengroep boekt, moet je dat aan ons laten weten op het moment dat je boekt. NOVASOL behoudt zich het recht voor om een groep jongeren af te wijzen. Er kunnen andere beperkingen op de groepssamenstelling van toepassing zijn. Deze staan vermeld in de huisbeschrijving. Je moet je houden aan eventuele beperkingen ten aanzien van de groepssamenstelling die in de huisbeschrijving staan vermeld.

Wat kost een eindschoonmaak?

Je ziet de exacte prijs wanneer je je verblijf boekt. Mocht je je verblijf al hebben geboekt, dan kun je deze informatie opvragen op de MyBooking-site.

Wat is de verbruiksprijs?

Als het verbruik niet in de boekingsprijs is opgenomen, zie je de exacte prijs per eenheid op het moment dat je je verblijf boekt. Mocht je je verblijf al hebben geboekt, dan kun je deze informatie opvragen op de MyBooking-site.

Zijn er schoonmaakproducten aanwezig in de huuraccommodatie?

Er zijn geen schoonmaakproducten aanwezig in de huuraccommodatie. Wel zijn er een stofzuiger en een dweil en emmer aanwezig.

Hoeveel personen zijn toegestaan in een huuraccommodatie?

Het aantal toegestane personen in het vakantiehuis staat vermeld in de beschrijving van het huis. Alle mensen tellen mee, ongeacht hun leeftijd.

Huisdieren

Huisdieren zijn toegestaan in vakantiehuizen, mits dat is aangegeven met het symbool van een hand. Mocht je huisdieren mee willen nemen, dan moet je dit bij het boeken van het vakantiehuis aan ons doorgeven.

Bootvakanties

Bij sommige van onze vakantiehuizen is een boot bij de huur inbegrepen. In andere gevallen kun je een boot huren bij de huiseigenaar of een andere partij. Raadpleeg de informatie op de pagina 'Mijn Boeking' voor het boeken van een boot. 
Mocht je tijdens je verblijf gebruik willen maken van een boot, dan moet je altijd zorgen dat je de toepasselijke regels voor de boot en omgeving kent. 
Raadpleeg de plaatselijke maritieme instantie voor informatie over de geldende voorschriften. Je kunt er niet op vertrouwen dat er voldoende reddingsvesten voor de hele groep bij de boot aanwezig zijn. Dat valt onder je eigen verantwoordelijkheid.

Hoe is het vakantiehuis ingericht?

NOVASOL verhuurt vakantiehuizen die eigendom zijn van huiseigenaren. De vakantiehuizen zijn ingericht en uitgerust volgens de smaak en voorkeuren van de huiseigenaar. Bedden kunnen kleiner zijn dan gewoonlijk, mogelijk heeft de boiler een kleinere inhoud dan normaal zou zijn in een hoofdwoning, en ook kunnen trappen steiler zijn dan normaal. ?Het jaar waarin het vakantiehuis is gerenoveerd en dat in de omschrijving van het vakantiehuis staat, kan wijzen op een gedeeltelijke renovatie.

Rookvrije vakantiehuizen

Roken is niet toegestaan in onze vakantiehuizen.

Wat betekenen de sterren?

Hoe meer sterren we aan een vakantiehuis geven, hoe hoger het comfortniveau. Er wordt rekening gehouden met het meubilair, de uitrusting en de standaard van het vakantiehuis.
 Zeer eenvoudig ingericht vakantiehuis met basisvoorzieningen, voor een verblijf in de zomer.
Eenvoudig ingericht vakantiehuis met weinig faciliteiten.
 Goed onderhouden vakantiehuis met standaardmeubilair.
 Goed uitgerust vakantiehuis van hoge kwaliteit met comfortabel meubilair en extra faciliteiten.
 Ons best beoordeelde vakantiehuis. Smaakvol ingericht en van alle gemakken voorzien.

Huurvoorwaarden

Je kunt hier de verhuurvoorwaarden van NOVASOL vinden en lezen.

Mijn boeking beheren

Hoe betaal ik voor mijn boeking?

Je kunt via MyBooking betalen met je creditcard. We bieden daarnaast een aantal alternatieve betaalmethoden aan. Je vindt deze op de MyBooking-site.

Hoe kan ik mijn boekingsbetaling controleren?

Je vindt je betalingsoverzicht op de MyBooking-site.

Hoe kan ik de tweede termijn betalen als ik een nieuwe creditcard krijg?

Als je tussen de termijnen een nieuwe creditcard ontvangt, adviseren we je om vóór de betalingsdatum in te loggen op je MyBooking-site en te betalen met de nieuwe creditcard.

Waar vind ik mijn huurovereenkomst?

Na het boeken van een huurauto ontvang je een bevestigingsmail met een link naar je persoonlijke MyBooking-site. Daar vind je alle informatie over je boeking.

Zijn handdoeken en beddengoed inbegrepen?

Handdoeken, beddengoed en theedoeken kunnen bij de prijs zijn inbegrepen of minimaal vijf dagen voor aankomst worden aangeschaft via je MyBooking-site.

Wanneer kan ik de sleutel ophalen of naar de huuraccommodatie komen?

Je kunt je sleutel meestal tussen 16.00 en 18.00 uur ophalen, maar de specifieke tijden staan op de pagina 'My Booking'. Vergeet niet om je gewenste/verwachte aankomsttijd door te geven via de MyBooking-site.

Hoe koop en betaal ik voor de extra diensten?

Je kunt extra services meestal tot 5 dagen voor aankomst aanschaffen onder het kopje 'Extra services' op de MyBooking-site.

Wat is er aanwezig in het vakantiehuis?

Je vindt in onze accommodaties eenvoudige keukenapparatuur, en dekbedden en kussens voor alle bedden.

Wanneer betaal ik de toeristenbelasting?

Als je in Frankrijk op vakantie gaat, ontvang je bij terugkomst van je vakantie een e-mail met een link waarmee je de toeristenbelasting kunt betalen.

Voor alle overige bestemmingen waar toeristenbelasting van toepassing is, betaal je bij aankomst aan de eigenaar of sleutelhouder in lokale valuta.

Betaal ik een borg voor de huurhuizen?

Je hoeft in de meeste vakantiehuizen geen borg te betalen. Mocht dat wel zo zijn, dan vind je informatie hierover op je MyBooking-site.

Welke extra diensten kan ik bijkopen?

Vakantiepakket (alleen verkrijgbaar in Denemarken) met: 
3 vaatdoeken 
7 afwastabletten 
1 spons 
Glasreiniger 
Afwasmiddel 
Wasmiddel 

Linnenpakket, bestaande uit: 
1 dekbedovertrek 
1 kussensloop 
1 laken 
2 handdoeken 
1 theedoek 

Eindschoonmaak 
Overweeg je om je vakantiehuis na je verblijf zelf schoon te maken? Meer informatie daarover vind je hier. 

 Overweegt je om je vakantiehuis te laten schoonmaken? Meer informatie daarover vind je hier. 

 Geldt er een verplichte schoonmaak in het vakantiehuis dat je overweegt? Meer informatie daarover vind je hier

Parkeren bij de accommodatie?

Informatie over het parkeren vind je in de beschrijving van de accommodatie. 

De toegangsweg naar het huis is zelden geasfalteerd en is meestal niet toegankelijk voor sportwagens of verlaagde voertuigen.

Wifi

Veel van onze NOVASOL-vakantiehuizen zijn voorzien van wifi. Omdat wifi een extra service is, kunnen er aparte kosten voor in rekening worden gebracht. Je vindt deze informatie in de beschrijving van het vakantiehuis.

Barbecue/grill

In veel vakantiehuizen zijn barbecues/grills beschikbaar. Als dat het geval is, staat dit vermeld in de beschrijving van de accommodatie

Waarom is er een waarborgsom?

Een borgsom is heel gebruikelijk in de vakantiesector. Hiermee worden de verbruikskosten en eventuele schade of bijkomende kosten die zich tijdens uw verblijf kunnen voordoen gedekt.

Wanneer wordt de borg in rekening gebracht?

Voor boekingen die na 18 oktober 2023 worden gemaakt, geldt een verplichte aanbetaling voor al onze Deense huizen. Deze wordt negen dagen voor je aankomstdatum automatisch bij je boeking gevoegd. Je vindt deze informatie in je MyBooking-account.
Wanneer voor huizen buiten Denemarken een borg verschuldigd is, wordt deze doorgaans rechtstreeks aan de eigenaar betaald en weergegeven in je MyBooking-account.

Hoeveel is de borg?

Het bedrag van de borg is afhankelijk van het type accommodatie dat je hebt geboekt:
Standaardhuizen: 100 EUR
Huizen met sauna: 115 EUR
Huizen met een spa: 150 EUR
Huizen met een zwembad: 360 EUR

Hoe betaal ik de borg?

Je kunt de borg eenvoudig binnen 9 dagen voor je aankomstdatum betalen via je MyBooking-account.

Wanneer wordt de borg terugbetaald?

De borg wordt binnen vier weken na je vertrekdatum automatisch terugbetaald, op voorwaarde dat er tijdens je verblijf geen schade of extra kosten zijn ontstaan. Het bedrag wordt terugbetaald op dezelfde kaart/rekening die is gebruikt voor de initiële betaling.

Wat als er schade of extra kosten zijn?

Als er schade of extra kosten zijn, wordt het desbetreffende bedrag afgetrokken van de borg. Je ontvangt een gedetailleerd overzicht van deze kosten.

Terwijl ik op vakantie ben

Huizen met zwembad

Bij boeking van een vakantiehuis wordt het binnenzwembad minimaal drie dagen voor aankomst verwarmd tot ca. 24-25°C.

Sauna

Giet geen water op de sauna-oven. Dat kan namelijk leiden tot ernstige schade of stroomuitval.

Tips voor het besparen van elektriciteit in vakantiehuizen met binnenzwembaden:

 - Houd de deuren en ramen van de zwembadruimte altijd gesloten  
 - Schakel de luchtontvochtiger niet uit. Hierdoor kan de luchtvochtigheid in het zwembad te hoog worden  
 - Plaats het afdekzeil over het zwembad als het niet in gebruik is  
 - Stel de vloerverwarming in op een constante temperatuur en vermijd reguleren  
 - Houd deuren van ongebruikte slaapkamers gesloten en draai de verwarming terug naar 5 °C. 

Elektrische voertuigen opladen

Sommige vakantiehuizen beschikken over een oplader voor elektrische voertuigen. Laad elektrische voertuigen niet op via normale stopcontacten. Dat kan tot oververhitting leiden en schade aan de elektrische installaties en mogelijk brand veroorzaken.

Waar kan ik de sleutel van het huurhuis ophalen?

Je vindt op de MyBooking-pagina de link naar 'Routebeschrijving/Sleutel ophalen'. Hier staat de locatie aangegeven. 

Voor verblijven in Denemarken met een sleutelkastje ontvang je twee dagen voor aankomst een sms'je. Zorg ervoor dat je mobiele nummer op de MyBooking-pagina klopt.

Hoe laat moet ik vertrekken?

Je mag op de dag van vertrek niet later dan om 10.00 uur vertrekken.

Waar lever ik de sleutel in?

Je levert de sleutel in op hetzelfde adres waar je deze hebt opgehaald. Mocht er een sleutelkastje aanwezig zijn, dan kun je de sleutel in het sleutelkastje achterlaten.

Problemen/klachten

We hopen dat je de best mogelijke ervaring hebt. Mocht je echter hulp nodig hebben, neem dan binnen 72 uur contact op met onze lokale vertegenwoordiger. Heb je meer hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

Wat als ik tijdens mijn verblijf schade aanricht in het vakantiehuis?

Een ongelukje kan gebeuren, maar laat ons wel weten of je schade aanricht. Dat kun je het beste doen via onze berichtenservice. Op die manier kunnen we snel reageren en elk kapot item vervangen, zodat het klaar is voor de volgende gasten.

Met wie neem ik contact op als ik later aankom dan gepland?

Voor late aankomsten na 20.00 uur dien je contact op te nemen met de sleutelhouder. Je vindt de contactgegevens op je MyBooking-site.

Kan ik reisinstructies krijgen?

Je vindt de reisinstructies op je MyBooking-site.

Moet ik de accommodatie schoonmaken voordat ik vertrek?

De accommodatie wordt voor je aankomst schoongemaakt, en we vragen dat deze bij het uitchecken in dezelfde staat worden achtergelaten.

Meer informatie daarover vind je hier

Mijn vakantie zit erop

Hoe kan ik een review achterlaten?

Wij stellen je feedback zeer op prijs en zijn benieuwd naar je vakantie-ervaring. Je kunt binnen 48 uur na thuiskomst een e-mail met een uitnodiging van ons verwachten. Via die e-mail kun je waardevolle feedback met ons delen.

Ik heb iets laten liggen in de accommodatie

Als je tot de ontdekking komt dat je iets in de accommodatie hebt laten liggen, raden we je aan om zo snel mogelijk contact op te nemen met de eigenaar of sleutelhouder. Zij kunnen je helpen bij het terugvinden van je verloren voorwerp. Heb je meer hulp nodig? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Let op: We helpen je graag, maar kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor verloren bezittingen.

Ik had problemen tijdens mijn vakantie en wil graag een klacht indienen

Het spijt ons oprecht dat je teleurstellingen tijdens je vakantie hebt ervaren. We raden je aan om eventuele problemen zo snel mogelijk ter plaatse op te lossen, zodat een snelle en efficiënte afwikkeling is gegarandeerd. Mocht je meer hulp nodig hebben, neem dan contact met ons op. Heb je een klacht bij ons ingediend en kwam het niet tot een oplossing? Dan vind je hieronder meer informatie.

 

Deense ombudsman

Als het niet mogelijk is gebleken om na je verblijf tot een oplossing te komen, kun je je klacht over een vakantiehuis in Europa voorleggen aan de Kamer van Beroep. Dit is een private bevoegde beroepsinstantie die is opgericht door de Deense Consumentenraad en de Deense Vereniging van Vakantiehuisjes, waarvan wij lid zijn. Ga voor meer informatie naar www.fbnet.dk of neem contact op met: Board of Appeal, Vandkunsten 3, 3., 1467 Copenhagen K, Denemarken.

 

MTV

Woon je in Frankrijk, dan kun je in geval van een geschil een beroep doen op een bemiddelingsprocedure of een alternatieve geschillenbeslechtingsprocedure volgens de toepasselijke wetgeving. Onze bemiddelaar is de Médiation du Tourisme et Voyage (MTV). Als je ons schriftelijk op de hoogte hebt gesteld en niet binnen 60 dagen een bevredigend antwoord ontvangt, kun je het geschil indienen in overeenstemming met de voorwaarden op de website van de bemiddelaar. Lees meer op: https://www.mtv.travel/saisir-le-mediateur/ of neem contact op met: Association Médiation Tourisme et Voyage BP 80 303 75 823 Paris Cedex 17.

 

ODR

Als je in de Europese Economische Ruimte woont, kun je ook een klacht indienen via het ODR-platform (Online Dispute Resolution) van de Europese Commissie (ec.europa.eu/odr).

Heeft u nog hulp nodig ?

Mocht u toch nog hulp nodig hebben, wees er dan op voorbereid dat de wachttijden langer zijn dan u van ons gewend bent. We doen er alles aan om u zo snel mogelijk van dienst te zijn.

Boekingen beheren

Bekijk onze vakantiehuizen in 19 landen